Qué són les adaptacions curriculars? Quins tipus hi ha?

Resultat d'imatges de diversidad i igualtat



Les adaptacions curriculars són estratègies educatives que tenen l’objectiu de facilitar el procés d'ensenyament-aprenentatge dels alumnes que presenten necessitats específiques de suport educatiu. Implica qualsevol modificació realitzada damunt el currículum. L’alumnat considerat amb necessitats específiques de suport educatiu, de l’article 13 del Decret 39/2011 és:
  • L’alumnat amb necessitats educatives especials que requereix, durant un període d’escolarització o durant tota l’escolarització, determinats suports i atencions educatives específiques derivades d’una discapacitat, de trastorns greus de conducta o emocionals o de trastorns generalitzats de desenvolupament
  • L’alumnat amb dificultats específiques d’aprenentatge causades per trastorns de l’aprenentatge, trastorns per dèficit d’atenció amb o sense hiperactivitat i trastorns greus del llenguatge.
  • L’alumnat amb altes capacitats intel·lectuals.
  • L’alumnat amb un desfasament curricular de dos o més cursos per condicions personals greus de salut o derivades de factors socials, econòmics, culturals, geogràfics i ètnics.
  • L’alumnat d’incorporació tardana al sistema educatiu.
Pel que fa al tipus d’adaptacions contemplam:
Resultat d'imatges de adaptaciones curriculares de acceso

Les adaptacions curriculars d’accés al currículum.


Consisteix en la modificació o provisió de recursos especials, materials, personals o de comunicació perquè els alumnes amb necessitats educatives puguin accedir al currículum general. No afecten al currículum.

Són adaptacions d'accés a l'eliminació de barreres arquitectòniques, la millora de les condicions d'il·luminació o sonoritat, el mobiliari adaptat, els professors de suport, etc.
Resultat d'imatges de dibujosadaptaciones curriculares no significativas
Les adaptacions curriculars no significatives.
Són estratègies de suport a l'aprenentatge que afecten els objectius, continguts, metodologia i criteris d'avaluació d'elements del currículum no prescriptius per ajustar el grau de dificultat al nivell de competència de l'alumne i el seu estil d'aprenentatge, tenen per tant un caràcter preventiu i de compensació de la diferència. Són assumibles pel tutor a l'aula. No poden representar un desfasament curricular de més d'un cicle escolar (és a dir, dos cursos acadèmics).

Les adaptacions curriculars significatives

Són modificacions en la programació que impliquen l'eliminació d'algun objectiu, o contingut o un canvi del criteri d'avaluació. Afecten la metodologia (materials i recursos didàctics), a l'avaluació (introduint o eliminant criteris), als continguts (introduint o eliminant continguts específics) i als objectius (introduint o eliminant els que no responguin a les necessitats específiques de l'alumne).


La norma diu que es considera una adaptació curricular significativa quan hi ha dos o més cursos escolars de diferència entre la competència curricular de l'alumne i els continguts del curs que per edat cronològica els corresponen. La realització d'aquest tipus d'adaptacions ha de fer-se sempre de forma col·legiada, d'acord amb una valoració psicopedagògica que així ho prescrigui.


Imatge per a reflexionar...


Aquesta imatge ens pot fer molt que pensar, està clar que no tots som iguals i que no tots tenim les mateixes capacitats, però el més important és que tots tenim dret a aprendre,sigui quina sigui la nostra situació o els factors que ens envoltin. L'escola és un dels pilars més importants on es poden desenvolupar actituds inclusives tenint en compte a tot l'alumnat. El més important és aprendre, no com ni en quant de temps. Tots som diferents. La diversitat ens enriqueix com a societat, cultura i sobretot com a éssers humans. Nosaltres, com a docents, hem de tenir en compte les capacitats de cada alumne i adaptar tot el que puguem per tal que tots puguin arribar a les seves mateixes metes.

Què pensau vosaltres?

Resultat d'imatges de dibujos adaptaciones curriculares no significativas


Comentaris

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

La peixera

L’ALUMNAT AMB NESE, CONCEPTE I CLASSIFICACIÓ