L’ALUMNAT AMB NESE, CONCEPTE I CLASSIFICACIÓ
Les Necessitats Específiques de Suport Educatiu es classifiquen en:
- Necessitats Educatives Especials (NEE)
Tal i com especifiquen els apunts, les NEE no nomes són aquelles necessitats educatives associades a una discapacitat, sinó també aquelles que deriven de trastorns greus de conducta, emocionals o de trastorns generalitzats de desenvolupament.
- Dificultats Específiques d’ Aprenentatge (DEA)
Són Dificultats Específiques d’Aprenentatge aquelles que deriven de trastorns de l’aprenentatge, trastorns per dèficit d’atenció amb hiperactivitat o sense i trastorns greus del llenguatge oral.
Crec que és convenient destacar que entre els criteris diagnòstics de leas DEA s’ha de descartar qualsevol tipus de “discapacitats intel·lectuals, trastorns visuals o auditius no corregits, altres trastorns mentals o neurològics, adversitat psicosocial, manca de domini en el llenguatge, d'instrucció acadèmica o directrius educatives inadequades” (DSM-V) com a causa primària.
- Altes capacitats Intel·lectuals (AC)
- Condicions personals (CP)
La PPT del tema indica que són dificultats d’aprenentatge derivades de “condicions personals greus de salut o derivades de factors socials, econòmics, culturals, geogràfics o ètnics”.
- Incorporació Tardana (IT)
Per altra banda, un terme nou per a mi és el desfassament curricular que significa un “endarreriment” respecte al curs en que es troba l’alumne.
També he aprés que els alumnes amb NEE i AC tenen dret a una beca del Ministeri d’Educació i Cultura.
No obstant, he trobat dificultats a l’apartat de DEA perquè la meva idea era que per identificar una DEA, necessàriament s’ha de descartar qualsevol tipus de discapacitat intelectual, transtorns sesionarials, lingüístics, la mala experiència acadèmica com a causa principal encara que se li poden associar altres transtorns. Partint d’aquesta premissa que he entès així, veig que pel contrari, a la PPT de l’assignatura i a nivell legislatiu posa que les DEAs són “ causades per transtorns de l’aprenentatge, transtorns per dèficit d’atenció amb o sense hiperactivitat i transtorns greus de llenguatge”.
És molt important tenir en compte que no és el mateix un trastorn de l’aprenentatge i una dificultat específica de l’aprenentatge, ja que la primera forma part de la segona. És a dir, els transtorn d’aprenentatge, és una simple categoría específica dins les DEAs, juntament amb el TDAH i amb els transtorns greus de llenguatge.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada